بررسی روزنامه های صبح دوشنبه تهران: هفتم دی

 
 

Sent to you by Mehrdad via Google Reader:

 
 


تیترهای اول

"فتنه‌گران حرمت عاشورا را شكستند" تیتر ایران روزنامه دولت است، "دسته بندی ملت کار دشمنان است" عنوان اصلی جام جم. "جهان در سوگ حسین" در صدر عنوان های جوان آمده و کیهان از عاشورائی تر از هر سال با تیتر "ملت، آمریکا و اسرائیل را مات کرد" گزارش داده است.

مردم سالاری در صدر گزارش های خود نوشته "در تجمعات دیروز کسی کشته نشد"، ابتکار با عنوان "عاشورای متفاوت" و آفتاب یزد با این سئوال "ممانعت از سخنرانی خاتمی خودجوش یا ...؟" حوادث دیروز را منعکس کرده اند.

"گسترش اعتراضات بین المللی به همدستی رژیم مصر با صهیونیستها در محاصره غزه" عنوان اصلی روزنامه جمهوری اسلامی است، خراسان در صدر اخبار خود از قول رئیس جمهور نوشته "تعیین ضرب الاجل برای مبادله سوخت هسته ای معنایی ندارد".

"اوضاع بازار مالی كشور" عنوان اول دنیای اقتصاد است و "تفاوت سرمایه گذاری در بازار مسکن جهان" تیتر اصلی جهان صنعت.

تهران امروز "دختر بن لادن در سفارت عربستان" را مهم ترین خبر امروز خود دیده است.

گزیده مقالات

حرمت شکنی عاشورا

تهران امروز در سرمقاله خود نوشته متاسفانه در عاشورای امسال، برخی حرمت‌شكنان، حریم و حرمت عاشورا را پاس نداشتند. حرمت‌شكنی در محرم رفتار شیعی راست‌اندیش نیست. گمان نمی‌رود با بهره‌گیری ابزاری از محرم و عاشورا، آن هم به گونه‌ای حرمت‌شكنانه، بتوان رفتارهای ساختارشكن را توجیه كرد و بدان رنگ و صبغه عاشورایی داد.

در ادامه سرمقاله تهران امروز آمده آنارشیسم و آشوب، اگر خودجوش باشد، باز راهی برای گفت‌وگو با آشوبگران و آنارشیست‌ها هست تا به راه آیند، اما اگر به «فرموده» و «بیرونی» باشد، قطع یقین باید دانست تا كینه‌های فروخفته بیگانه، عقده‌گشایی نشود، آشوب و آنارشیسم، پا به عاشورا نیز می‌كشد.

ذهن امنیتی

کیهان در سرمقاله خود نوشته حضور یك ذهن امنیتی پشت آشوب های دیروز تهران كاملاً آشكار است. علائم و نشانه های قطعی وجود دارد كه نشان می دهد سرویس های اطلاعاتی و امنیتی دشمن با واسطه برخی عوامل داخلی خود یك پروژه كاملاً برنامه ریزی شده و هدفمند را در خیابان های تهران كلید زده اند.

این روزنامه در حالی که برای چندمین بار خبر داده فتنه پس از انتخابات در تهران به پایان خود نزدیك شده است نوشته ورود به ایام عزاداری تنگنا را برای فتنه گران شدیدتر كرد. رشد عمیق و خود به خودی شامه تشخیص فتنه و روحیه فتنه ستیزی مردم در این ایام باعث شد تا در تمام 9 روز اول ماه محرم به رغم همه تلاش ها و تبلیغاتی كه فتنه گران انجام دادند، هیچ تجمع و آشوبی ولو به صورت لكه ای مجال ظهور پیدا نكند.

توجیهی ندارد

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود ضمن تنقید از آشوبگری ها نوشته این چه رسم غلطی است كه هر روز یك مرجع را با اتهامات و برچسب های عجیب و غریب به جدا بودن از انقلاب و نظام متهم می كنند و چرا عده ای تمام تلاش خود را مصروف منافق و ضد ولایت فقیه معرفی كردن هر كسی می کنند كه خودشان نمی پسندند.

به نظر این روزنامه اصولگرا شاید خود این افراد افراطی ندانند ولی تردیدی نیست كه این كارها آب به آسیاب آمریكا و انگلیس و اسرائیل ریختن است كه با بوقهای تبلیغاتی خود یكسره در تلاشند انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را تنها و منزوی معرفی كنند و چنین وانمود نمایند كه روحانیون بلندپایه و مراجع تقلید و اقشار فهیم جامعه از نظام جمهوری اسلامی فاصله گرفته اند.

روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده که مشاجرات موجود نباید بیش از این ادامه پیدا كند و می توان با یك جمع بندی منصفانه و منطقی راه را بر ادامه این مسیر انحرافی بست. هیچكس نمی تواند با توسل به بهانه هائی از قبیل غیرقابل كنترل بودن افراطیون به توجیه وضعیت موجود بپردازد و خواهان ادامه آن باشد.

شعبده رسانه ها

کیهان حوادث دیروز شهرهای بزرگ کشور را یکسره شعبده بازی رسانه ای دیده و برای چندمین بار خبر از پایان اعتراض ها داده و نوشته عناصر سازماندهی شده به همراه چند نفر مأمور ویژه فیلمبرداری و تصویربرداری در زمانی خاص در یكی از خیابان های فرعی جمع شده، چند سطل و كارتن را آتش زده، تابلوی راهنمایی را از جا كنده و با راه اندازی دود و راه بندان و سردادن شعارهای ضد انقلابی، صحنه یك تظاهرات؟! را بازسازی می کنند.

به نوشته کیهان تصاویر با كادرهای بسته و با دوربین های در حال تكان خوردن - برای واقعی شدن سناریو- ضبط و به شبكه های تلویزیونی ارسال می شود تا اگر كسی برخلاف موج ملی و عمومی- به جای عزاداری و سوگواری- پای شبكه های یاد شده نشسته، خیال كند تظاهراتی برپاست و او عقب مانده است.

این روزنامه ادعا کرده چوپان های دروغگو پس از چند روز پركار، دیروز در حالی به پروژه اختلال در مراسم عاشورا پایان دادند كه كوه تبلیغات آنها حتی موش هم نزاییده بود.

صلاحیت معترضان

مجتبی واحدی در گزارش اصلی آفتاب یزد نوشته درحالی كه تعدادی از تریبون‌داران، وعاظ و مداحان سرشناس و حتی خطیبای نماز جمعه، در روزهــای اخـیـر با استفاده از مراسم عــــزاداری امــــام حـسـیــن و یــاران شــهــیــدش، شــدیـدتـریـن حـمـلات را متوجه اصلاح‌طلبان و سران این جبهه نموده‌اند، سخنرانی محمد خاتمی در جـمـاران كـه تنهـا سخنرانی رسمی متعلق به اصلاح‌طلبان در شب عاشورا بود بــا حــملــه و شـعـارهـای عده‌ای خاص به تشنج كشید و نیمه تمام ماند.

سردبیر این روزنامه از قول سایت مـتعلق به رییس مرکز پژوهش های مجلس نوشته تـشـنـج هـنـگـامـی آغاز شد كه خاتمی به این جمله رسید: "قیام امام حسین به این خاطر بود كه جانش را در راه آزادی بدهد و با كسانی مقابله كرد كه می‌خواستند به اسم دین بر جامعه حكومت كنند و آزادی مردم را بگیرند."

سردبیر آفتاب یزد پرسیده چگونه ادای یك جمله توسط خاتمی و قبل از تكمیل اظهارات، عده‌ای را بــه صـورت همزمان تحریك كرده و مجوزی برای جلوگیری از ادامه سخنرانی در اختیار آنها گذاشته است. تازه صلاحیت معترضان برای تشخیص صحت یك تحلیل و مقابله با كسی كه امام او را فرزند فاضل خویش خواند در چه حد بوده است.

مرگ بیمار محتضر

جهان صنعت در سرمقاله خود با این تاکید که دولت تبلیغات گسترده‌ای در مورد تاثیرات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بر تولید به راه انداخته نوشته است در این تبلیغات، مخاطب با این استدلال مواجه می‌شود که هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی مورد نیاز واحدهای تولیدی را افزایش می‌دهد اما در مقابل 30 درصد از منابع حاصل از عدم توزیع یارانه‌ها به همان صنایع بازمی‌گردد بنابراین اگر واحدهای تولیدی، بهره‌وری موجود خود را افزایش دهند و همگام با تکنولوژی روز دنیا پیش روند، قطعا قادر به رقابت در بازارهای داخلی و خارجی خواهند بود.

مهدی بهکیش در این مقاله نوشته هدفمند کردن یارانه ها اگر با تثبیت نرخ پول و ارز صورت پذیرد به معنای مرگ صادرات و تولید تمام می شود و فقط رونق واردات را به دنبال دارد، و اگر با آزاد گذاشتن نرخ ارز همراه شود تورم وحشتناکی به دنبال خواهد داشت که می تواند به مرگ بیمار محتضر بیانجامد.

نوشداروی پس از مرگ

مردم سالاری در سرمقاله خود به سخنانی از حسن روحانی نماینده رهبر در شورای عالی امنیت پرداخته که در یک سمینار گفته جامعه ما متاسفانه امروز در حال رادیکالیزه شدن است و افراطیون دو قطب روبروی هم قرار گرفته اند که آثار آن وارد خانواده نیز شده است مشابه سال های اولیه انقلا ب متاسفانه امروز مجددا آن شرایط در حال تکرار شدن است.

به نوشته این مقاله روحانی در شرایطی این سخنان را مطرح می کند از منظر کارشناسی توازن ایجاد شده میان قوای اجتماعی و اقتدار ناشی از آن و انسجام قدرت درحاکمیت سیاسی و رویارویی درون جامعه می تواند استهلاک بی سابقه ای به کشور وارد سازد و سال ها ایران را دچار عقب افتادگی کند.

در ادامه سرمقاله مردم سالاری آمده درک درست از واقعیت های اجتماعی و ایجاد امنیت برای همه گروه ها و احزابی که به نمایندگی از مردم می توانند به تمشیت امور بپردازند، می تواند گامی اساسی در این مسیر باشد. اما درک درست زمانی به نوشداروی مشکلات و بحران های ایران تبدیل خواهد شد که در سپهر سیاسی ایران به ویژه در میان تصمیم گیران جا باز کرده و نهادینه شده و به آرامی بقا یافته و گسترش یابد. نکند این نوشدارو پس از مرگ سهراب باشد.

گزارش و نقد

علیرضا كدیور در سرمقاله دنیای اقتصاد به گزارش كمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اجرای سیاست كلی اصل 44 مجلس و توضیح وزارت اقتصاد درباره آن اشاره کرده و نوشته نمایندگان مجلس با انتقاد از رویكرد یكجانبه دولت در پرداختن صرف به مقوله واگذاری، نگرانی خود را از غفلت دولت در اجرای سایر بخش‌های سیاست‌های كلی اصل 44 از جمله مقررات‌زدایی، توانمندسازی بخش خصوصی و ایجاد فضای كسب‌وكار ابراز كرده‌اند، وزارت اقتصاد واگذاری را به دلایل قانونی ذکر کرده ولی در بخش های دیگر کوتاهی دولت را پذیرفته است.

به نوشته این کارشناس اقتصادی: در گزارش مجلس آمده که واگذاری بنگاه‌های دولتی به نحوی صورت گرفته كه مدیریت بنگاه‌های مزبور در اختیار دولت است و در عمل اكثریت اعضای هیات‌مدیره به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط دولت و دستگاه‌های اجرایی تعیین می‌شوند اما وزارت اقتصاد گزارش مجلس را نادرست جلوه داده.

تحلیلگر روزنامه دنیای اقتصاد اظهار نظر کرده که در حال حاضر انتخاب مدیران اجرایی در بنگاه‌های واگذار شده به وضوح از سوی دولت و دستگاه‌های اجرایی صورت می‌پذیرد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست: