بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۱۰ دی

 
 

Sent to you by Mehrdad via Google Reader:

 
 


تیترهای اول

گزارش های مربوط به راه پیمائی دیروز تهران در صدر عنوان های بیشتر روزنامه های امروز صبح است: ابتکار با "اتمام حجت"، اسرار با "تجمع بزرگ و باشکوه عاشورائیان در تهران"، ابرار با "راه پیمائی اعتراض به حوادث روز عاشورا در تهران" و روزنامه ایران با "آخرین اخطار ایرانیان به فتنه گران".

تهران امروز با "میثاق با نظام"، جام جم با تیتر "اتمام حجت میلیونی مردم با فتنه گران"، جوان با عنوان "بغض عاشورا شکست"، کیهان با "آرزوهای آمریکا و اسرائیل زیر پاهای مردم لگد مال شد"، خراسان با "پاسخ میلیونی مردم به حرمت شکنان"، رسالت با "بی سابقه ترین راه پیمائی تاریخ ایران" و وطن امروز با "عاشورائیان بی شمارند" همین گزارش را در صدر اخبار خود آورده اند.

"گزارش جالب یك سایت اصولگرا از دو آمار دولتی" گزارش اصلی آفتاب یزد است، " محدودسازی پرداخت نقدی روزانه" تیتر اول دنیای اقتصاد است، جهان صنعت خبر داده "شرکت ملی صادرات گاز منحل شود"و مردم سالاری از قول یک عضو هیات رییس قانونگزاری نوشته "مجلس مخالف سفر جان کری به تهران است".

گزیده مقالات

با شکوه ترین روزها

رسالت در سرمقاله خود نوشته دیروز مردم ایران شورانگیزترین روز خود را گذراندند. تهران دیروز عظیم ترین تظاهرات تاریخ سیاسی اش را به خود دید . مردم آمده بودند بگویند تا پای جان برای اسلام و انقلاب ایستاده ایم . مردم آمده بودند بگویند به پسمانده های عمر سعد و شمر رحم نخواهیم کرد. مردم آمده بودند از سران فتنه تبری بجویند .

به نظر سردبیر روزنامه رسالت هوادار دولت مردم آمده بودند بگویند وقتی ما در عزای حسین گریه می کردیم و به سر و سینه می زدیم چرا اینها آمدند کف و سوت زدند و رقصیدند و خندیدند؟ آنها چطور توانستند از غفلت ما استفاده کنند و این فاجعه را به بار آورند؟

شورش های خیابانی

روح الله دهقانی در مقاله ای در ابتکار نوشته به نظر میرسد، اعتراض به نتیجه انتخابات که حتی در شکل شورشهای خیابانی نیز خود را نشان دادهاست، شکل آشکار و روبنایی مساله را نشان میدهد و چالش موجود، بیش از آن که سیاسی باشد و مبارزهای برای کسب قدرت، وضعیت خاص اجتماعی را به تصویر میکشد که تحلیل و موشکافی آن، میتواند کمک بهتری به حل مساله نماید.

به نوشته این مقاله اگر نخبگان سیاسی درگیر در این منازعه، به آشتی و مصالحه رضایت دهند و به هر شکل، این دعوای سیاسی را خاتمه بخشند، باز هم چالش موجود ادامه خواهد داشت چون درست است که اعتراضات با دستاویز تقلب در آرای انتخاباتی آغاز شد، اما شدت اعتراضات و شکل مبارزات و شورشها و عمق مخالفتها، با آن شروع، اصلا قابل مقایسه نیست.

در ادامه این مقاله آمده مطالبات طبقه متوسط تفاوت زیادی با مطالبات طبقه پایین جامعه دارد. با این که در سطح طبقه پایین، مطالباتی چون رفع فقر و بیکاری بیش از همه به چشم میخورد، طبقه متوسط خود را از سطح این مطالبات فراتر آورده و حضور و مشارکت در عرصه های مختلف اجتماعی سیاسی و فعالیتهای فرهنگی و هنری را دنبال می کند.

آتش روی بنزین

اسماعیل فردوسی در سرمقاله ابتکار نوشته آنچه در روز عاشورا در تهران و چند شهر دیگر کشور اتفاق افتاد، بی شک ریشه در افراط گری هایی دارد که بی توجه به منافع ملی، در طول چند ماه پس از انتخابات، بر دامن تنش ها افزود و به تعبیر آیت الله سبحانی، روی آتش بنزین ریخت.در طول چند ماه گذشته می شد جلو اتفاقات ناگوار را گرفت.

نویسنده مقاله سپس به طرح علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس برای آشتی ملی اشاره کرده و نوشته با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می رسد طرف های درگیر این پیشنهادها را بپذیرند.

اصلاح طرح

عباس عبدی در مقاله ای در اعتماد با اشاره به طرح هفت ماده ای آشتی که از سوی علی مطهری نماینده مجلس برای پایان دادن به بحران و اعتراض ها داده شده نوشته اصرار به اینکه فردی در صدا و سیما حاضر شود و رفتار گذشته خود را در مناظره تلویزیونی خطا بنامد و عذرخواهی کند، خواسته یی است که با واقعیات ایران و به طور مشخص فرد مورد نظر تطابق ندارد و اقدام به چنین کاری به معنای پذیرش مسوولیت کلیه تبعات به وجودآمده از آن مناظره هم خواهد بود.

نویسنده اعتماد با اصلاح بندهائی از طرح مطهری بندی هم خود بر آن افزوده و نوشته هر یک از دو طرف منازعه بندهای مربوط به خود را زودتر اجرا کند و حتی انجام آن را منوط به اجرای طرف مقابل نکند که در این صورت پیش دستی کرده است و به نظر من برنده اصلی بازی خواهد بود .

بحران های تندتر

به نوشته روزنامه اعتماد اسفندیار رحیم مشائی رییس دفتر رییس دولت در یک سخنرانی گفته به عنوان یک کارشناس که دستی در مسائل سیاسی دارم می گویم منتظر بحران های تندتری در آینده باشید، ولی نگرانی وجود ندارد، این ماجرا طبیعی است و مسائلی که رخ می دهد تصفیه حساب است .

مسوول دفتر رئیس جمهور به نوشته این روزنامه گفته است عده یی از نخبگانی که در صدر نظام هستند در انحرافات بیش از این سهیم هستند، اما جسارت اصلاح آن را ندارند چراکه خود نیز باید پاسخگو باشند.

مخالفت با رادیکالیزم

مردم سالاری به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه نوشته است عبدالله رمضان زاده قائم مقام جبهه مشارکت دو روز پیش با حضور سرزده در دانشگاه تهران در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداخت و همان جا تاکید کرد اوضاع روز به روز رادیکال تر می شود و از دانشگاهیان خواست با رادیکالیزم در جامعه مخالفت کنند.

به نوشته این روزنامه سخنگوی دولت اصلاحات با این تاکید که " ایجاد فضای رادیکال درشرایط فعلی جهان به نفع هیچ کس نیست." درباره دوره زندان خود گفته 116 روز را در سلول انفرادی گذرانده و از دو ماه پیش به همراه صفایی فراهانی، میردامادی، ابطحی و عطریانفر در اتاق بزرگی که یک محوطه باز و حیاط نیز داشت.

بنا به این گزارش مرخصی عبدالله رمضان زاده بعد از عاشورا هم تمدید شده است.

تشدید حفاظت

اعتماد خبر از تشدید حلقه حفاظت از سران اصلاحات داده و نوشته در پی رصد و تحلیل وضعیت فعلی کشور از سوی نهادهای امنیتی- اطلاعاتی و بررسی گزارش های مختلف، این نهادها تصمیم به افزایش حفاظت از سران جریان اصلاحات گرفتند. نهادهای ذیربط تصمیم گرفته اند علاوه بر حلقه های حفاظتی موجود، حلقه های محسوس و نامحسوس دیگری نیز برای حفاظت از سران جریان معترض به کار گیرند.

به نوشته این روزنامه مسوولان بر این عقیده اند هرگونه آسیب به سران جریان فوق، موجبات تبلیغات شدید علیه نظام می شود به همین جهت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران از آغاز انتخابات ریاست جمهوری دهم، تدابیر معمول را برای نامزدهای انتخاباتی به کار برده بودند، اینک در پی دریافت گزارش های موثق در مورد احتمال ترور میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، سیدمحمد خاتمی و مهدی کروبی، آنان تصمیم به تشدید حفاظت از این افراد گرفتند.

سازمانی عریض

محمود صدری در سرمقاله دنیای اقتصاد با اشاره به لایحه هدفمند کردن یارانه و سازمانی که به اصرار دولت قرار است برای این کار برپا شود نوشته با هر درجه خوش گمانی، از هم‌اكنون معلوم است كه از چنین سازمان یا شركتی نمی‌توان انتظار سرعت عمل و حل و فصل سریع و قاطع مساله یارانه‌ها را داشت.

نویسنده این مقاله تاکید کرده این پیشداوری كه بدبینانه و خرده‌گیرانه به نظر می‌رسد، ناظر به توانایی یا ناتوانی مجریان لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها نیست، بلكه اشاره‌ای است به فضای مبهم و چشم‌انداز ناروشنی كه پیش پای مجریان قرار دارد .

به نوشته سردبیر دنیای اقتصاد نارضایتی امری اجتماعی است، اما تاثیر آن به تصمیم‌های اقتصادی آتی، اجتناب‌ناپذیر است. وقتی شروع هدفمندسازی یارانه‌ها نه در قالب تقسیم مساوی و بی‌تفسیر، بلكه با روش انتخاب واجدان شرایط باشد، بی‌تردید سازمان یا شركت مسوول این كار، زیر آوار ابهام‌ها و تفسیرها می‌ماند و احتمالا داستان یارانه‌ها از نو و در قالبی دیگر نوشته می‌شود.

گزارش های نادرست

آفتاب یزد گزارش اصلی خود را به شرح گزارش های نادرستی اختصاص داده که توسط سازمان های دولتی ارائه می شود و چند نمونه از آن را ذکر کرده مثلا ده میلیون و 903 هزار تن تولید فولاد خام داریم در حالی كه اعلام می‌كنند تولید 15 میلیون تن است. سیمان در كشور ما به میزان 45 میلیون تن تولید می‌شود، در حالی كه اعلام می‌كنند 69 میلیون تن تولید سیمـان وجـود دارد. در مـورد آلـومییوم اعلام كـرده‌انـد كـه 457 هـزار تـن تولید داشته‌ایم در حالی كه رقم واقعی 250 هزار تن است. تولید مس نیز 206 هزار تن است كـه اعلام كـرده‌اند 260 هزار تن.

به گزارش آفتاب یزد دو گزارش رسمی دولتی در صنعت نساجی را مورد اشاره قرار داد كه یكی از آنها، نشان دهــنــــده صــــادرات 608 مـیلـیـــون دلار محصـولات نساجی در هشت ماهه اول سال 87 و آمار دوم دولتی حاكی از صادرات 578 مــیلــیــــون دلار در مـــدت مـشــابــهدر سالجاری می‌باشد و در عین حال دولتی‌ها ادعا می‌كنند كه صادرات در هشت ماهه اول سـال 88 نـسـبـت به سال 87 حدود 11 درصد رشد داشته است.

تبلیغ خبرگزاری دولتی

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته این روزها در گوشه و کنار شهرمان با تابلوهای بزرگی روبه رو می شویم که نام یک خبرگزاری دولتی و سازمان ملی جوانان و شعار معروف آن «آینده اینجاست، کنار شما» به چشم می خورد; در این باره طرح چند سوال و ابهام ضروریست: تاکنون کدام خبرگزاری آن هم از نوع دولتی اش در سطح شهر با صرف این هزینه گزاف، مبادرت به تبلیغ برای خود کرده است؟ مگر خبرگزاری یک کالای فرهنگی مثل روزنامه ها یا مجله است که به تمنای فروش بیشتر، این گونه خود را برای شهروندان عرضه می کند؟

نویسنده این مقاله با اشاره به خبری درباره همکاری سازمان ملی جوانان ایران با ونزوئلا وظیفه اصلی و اساسی سازمان ملی جوانان همانا سیاستگذاری برای ایجاد ساختارهای بنیادین در جهت رفع معضلات و مشکلات خاص قشر جوان است و نه تبلیغ خبرگزاری که قرار است دستاوردهای خود را منتشر نماید.

نیاز و کمبود

تهران امروز در مقاله ای نوشته هر روز در بخش‌های مختلف خبری رادیو تلویزیون، خبر از کشف یا دستاورد جدیدی در زمینه داروها یا تجهیزات پزشکی می‌شنویم و در اینترنت درباره آن می خوانیم. از تولید داروی جدید چروک پوست و کپسولی که از ترکیبات فلفل ساخته شده و برای لاغری معجزه می‌کند، گرفته تا جدیدترین متدهای جراحی زیبایی بینی و کشف کاربرد لیزر در درمان انواع دردها.

به نوشته این مقاله این ها نشان‌دهنده نیاز و عطشی است که در جامعه برای این موارد وجود دارد اما این نیازها تا چه اندازه واقعی و تا چه اندازه القایی است و از دید فنی و کارشناسی، جایگاه مواردی از این دست در چرخه بهداشت و درمان ما کجاست؟ آیا واقعا هر داروی جدیدی که در آمریکا یا اروپا تولید می‌شود یا دستگاه جدیدی که با قابلیت خاص اختراع می‌‌‌شود، برای کشور ما هم مفید خواهد بود؟

در ادامه مقاله تهران امروز آمده وقتی وزیر بهداشت همنوا با وزرای بهداشت گذشته، از کسر بودجه شدید حوزه مسئولیتش می‌نالد و از کمبود 1200میلیارد تومانی حرف می‌زند یا رئیس بزرگ‌ترین سازمان بیمه کشور از کسری حدود 600 میلیارد تومانی فقط در بخش درمان خبر می‌دهد، دغدغه برخی از مردم و حتی اصحاب رسانه، کمبود فلان داروی گرانقیمت برای گروهی خاص از بیماران یا نداشتن دستگاه‌های بهمان عمل جراحی لوکس در کشور است.

-


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست: