بررسی روزنامه های صبح تهران؛ چهارشنبه ۹ دی

 
 

Sent to you by Mehrdad via Google Reader:

 
 


تیترهای اول

"جزئیات حوادث روز عاشورا" عنوان مهم ترین گزارش آرمان است، اسرار با تیتر "دولتمردان بهانه به دست مخالفان نظام ندهند" سخنان آیت الله مکارم شیرازی را در صدر اخبار خود منعکس کرده، "مجلس خواستار برخورد شدید با متهمان حوادث روز عاشورا شد" تیتر اول اعتماد است و کیهان از قول مردم نوشته "به سران فتنه امان ندهید".
"لزوم مذاکره برای حل اختلافات" عنوان اصلی آفتاب یزد است، "معتدل ها به میدان آمده اند" گزارش اصلی تهران امروز است، "واکنش مراجع عظام به حرمت شکنان عاشورای حسینی" عنوان اصلی رسالت است و"تلا ش برای تفاهم ملی" عنوان مردم سالاری است.

"خروش ملی علیه حرمت‌شکنان عاشورا" تیتر اول ایران روزنامه دولت است، "خروش عاشورائی ملت" در صدر گزارش های جام جم آمده، "غیرت عاشورائی مردم را به میدان کشاند" عنوان خراسان است و جوان نوشته "امروز سکوت جایز نیست".
"منتظر تودهنی ایران باشید" به نقل از وزیر خارجه تیتر اول ابتکار است، ابرار خبر داده "لایحه موافقنامه ایران و سوریه در زمینه حفظ نباتات تصویب شد" و روزنامه جمهوری اسلامی " واکنش شدید ایران به اظهارات مداخله جویانه غربی ها" را در صدر گزارش های خود آورده است.

"بسته تحول مسکن برای تهران" گزارش اول دنیای اقتصاد است و جهان صنعت خبر داده "درآمد اصل ۴۴ و نفت در بودجه خرج شد".

گزیده مقالات

طیف های معتدل

تهران امروز با عنوان "راهکارهای هفت چهره سیاسی‌و‌مذهبی" نوشته: طیف‌های معتدل و دوراندیش کشور روز گذشته پس از سکوتی کوتاه‌مدت به صحنه آمده و ضمن تقبیح اتفاقات و اغتشاشات تلخی که در روز عاشورا به وقوع پیوست از مسئولان مربوطه خواستند هرچه زودتر زمینه ایجاد آرامش در کشور را فراهم کنند.

به نوشته گزارشگر تهران امروز در پی اتفاقات هفته‌های اخیر به نظر می‌رسید جای نیروهای خردگرا و عقلانی در عرصه سیاسی خالی است و تندروی‌هایی بر فضای سیاسی غالب شده؛ اتفاق‌های روزهای گذشته باعث شد افراد شناخته‌شده جریان میانه‌رو اقدام به موضع‌گیری کرده و پیشنهاداتی را برای حل مسائل پیش‌آمده ارائه دهند.

اعتدال از بین نرفته

مریم بهروزی نماینده سابق مجلس در اعتماد نوشته شرایط موجود به این معنی نیست که اعتدال در جامعه از بین رفته است بلکه به این معنی است که زمینه یی فراهم شده تا برخی دست به کارهای افراط گرایانه بزنند. شرایط موجود بیانگر این است که هم افراط در جامعه وجود دارد و هم تفریط.

به نوشته این فعال سیاسی بخش اعظم هر دو جناح موجود در کشور یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان وضعیت متعادلی دارند. ناهنجاری در برخی طیف های حامی این دو جناح را نیز نمی توان به حساب افراط عمده بدنه این جناح ها گذاشت. از سوی دیگر باید در نظر داشت که افراط در هر دو گروه وجود دارد. ولی این افراطیون طیف خاصی هستند.

در ادامه مقاله اعتماد آمده اگر اصلاح طلبان و اصولگرایان حامیان افراطی خود را به آرامش دعوت و طیف قلیل افراطیون را به سمت اعتدال هدایت کنند، مطمئناً اثری از افراط و تفریط و حتی افراطیون باقی نمی ماند. این نکته یی که گفته شد مبنی بر هدایت افراطیون توسط سران جناح ها و گروه ها یکی از راهکارهای موثر میانه روی و اعتدال و از بین بردن فضای فراهم شده برای افراط است.

انقلاب به آن خوبی

حسین مرعشی در مقاله ای در اعتماد نوشته چه ضرورتی دارد وقتی انقلابی به این خوبی و کم هزینه یی را به دست آوردیم از تعادل فاصله بگیریم؟ ۱۶ سال پس از رحلت امام مدیریت به گونه یی بود که همه چیز به تعادل گرایش داشت اما اکنون با مشاهده حرمت شکنی های اخیر به بیراهه نرفته ایم اگر بگوییم برخی گروه های سیاسی و مدیران باید در نحوه مدیریت خود تردید کنند و تا حدی هم در جهت تغییر مدیریت شان گام بردارند.

به نظر معاون سابق رییس جمهور شعارهای افراطی (در رابطه با بحق بودن و نبودن آنها صحبتی نمی کنم) این روزها بسیاری را آزرده کرده است. چرا بزرگان باید چنین مواردی را تحمل می کردند؟

نویسنده مقاله اعتماد اظهار عقیده کرده صبر زیاد بزرگان باعث شد افراطی ها پا به صحنه بگذارند و دست به حرمت شکنی بزنند و مخالفان خود را زیر سوال ببرند. در صورتی که اگر از همان ابتدا با آنها برخورد می شد هرگز شاهد حوادث اخیر و مخصوصاً برخی حرمت شکنی ها نبودیم.

دیوار اغتشاش

تهران امروز در سرمقاله خود نوشته حوادث در ایران شتابی روبه فزاینده یافته است. اعتراضات به سرعت به‌دیوار اغتشاش می‌رسد. اتهامات علیه همدیگر ضرورت دادرسی، دادگاه و اثبات اتهام حتی ارائه دلیل و برهان را ضرورت نمی‌داند. صبر و تحمل حاکمیت، نظام و دلسوزان با مانورها و جولان‌های خارج از کنترل روبه‌رو می‌شود.

به نوشته این مقاله اقتصاد، فرهنگ و سایر حوزه‌های جامعه به حاشیه رانده می‌شوند. این است حاصل حاکم شدن حوادث حاشیه‌ای بر متن وقایع کشور که در ماه‌های اخیر نگرانی دلسوزان را برانگیخته است.

به نظر نویسنده تهران امروز اگر از دریچه سیاست‌ورزی مدبرانه به مقوله وجود اختلاف و حتی اعتراض در سطوح سیاسی و عمومی کشور بنگریم، قوانین موضوعه و اساسی ارزش‌ها و هنجارهای دینی و میثاق‌های ملی هرگز اجازه خدشه‌دار کردن منافع عمومی و مصالح کلان کشور را نمی‌دهد.

فائزه هاشمی اغتشاگر

روزنامه ایران در گزارشی در صفحه اول خود با چاپ عکسی از دختر دوم هاشمی رفسنجانی حضور وی را در تظاهرات مهم دیده است.

به نوشته روزنامه دولت حضور فائزه هاشمی نماینده سابق مجلس در تجمعات غیر قانونی پس از انتخابات، نشان از تلاش او برای تازه نگه داشتن حضور خود در فضای جامعه داشت؛ هرچند که پس از بازداشت یک روزه‌اش، مدتی حاشیه‌نشینی کرد و غیر از حرف‌های پراکنده‌ای که در سطح رسانه‌ها از وی منتشر می‌شد، خبری از او نبود.

ایران نوشته حضور دوبار فایزه هاشمی در حاشیه مراسم۱۶ آذر و روز دانشجو در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد و سخنرانی در جمع تعدادی از حامیان موسوی و همچنین حضوری دیگربار در میان اغتشاشگران روز عاشورا در تهران، حکایت از تقلای او برای پیوستن به ناآرامی‌ها دارد.

نزاع و تنش

شهربانو امانی یکی دیگر از نمایندگان مجلس در اعتماد نوشته آنچه اکنون دیده می شود، گواه این مطلب است که عنصر اعتدال و تفاهم برای اداره کشور تا حدودی نادیده گرفته شده است در صورتی که اگر بخواهیم جامعه یی معتدل و پر از آرامش و تفاهم داشته باشیم باید این عنصر را در راس امور خود قرار دهیم و اجازه ندهیم افراطیون سطح منازعات را به جایی بکشانند که فضا برای اقدامات افراطی مناسب شود.

به نظر این فعال سیاسی بخشی از جامعه که امکانات محدودی در اختیار دارند برخی حوادث و اتفاقات را به منتقدان داخلی منتسب می کنند و از سوی دیگر بخش دیگری از جامعه که امکانات کافی در اختیار دارند، صدای مردم را از رسانه های رسمی مثل مجلس و حتی بخش هایی که نمایندگان اقلیت را داشتند، نشنیدند.

اعتماد اضافه کرده در حالی که اگر در جامعه یی آرامش وجود داشته باشد و همه چیز در حد تعادل پیش رود، زمینه های بحث و گفت وگوهای پرثمر گسترده خواهد شد؛ گفت وگوها و هم اندیشی هایی رخ می دهد که نتیجه آن می تواند ایجاد تفاهم و از بین رفتن نزاع و تنش در جامعه باشد.

نه برای معیشت

ابتکار در سرمقاله خود نوشته درتاریخ معاصر ایران.نهضت تنباکو،انقلاب مشروطیت،ملی شدن صنعت نفت،قیام پانزده خرداد وبالاخره انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلی مهمترین حوادث یکصدساله اخیرند که با بررسی دقیق آن ها آشکارمیشود عرق وغیرت ملی وروحیه واعتقادات دینی مردم آنها را به صحنه کشانده واین تحولات رارقم زده اند در حالی که همیشه مسائل ومشکلات اقتصادی وجود داشته است.

به نظر این مقاله در تاریخ کمتردیده شده تنگی وسختی درمعیشت باعث واکنش عمومی وحضورعموم مردم جهت تغییرات بنیادین بشود.لذا میزان ظرفیت وتعادل روانی جامعه ایرانی رادرعرق وغیرت ملی وارزشهای الهی مکتب شیعی نهفته است.

ضابطین دادگستری

بهمن کشاورز در سرمقاله آرمان نوشته در ادارات وابسته به دولت این که مرئوسی دستورات رئیس را انجام ندهد یا درست انجام ندهد، به مشکلات مالی وفنی منجر می‌شود که البته در حد خود درخور توجه و باعث نگرانی است. اما همین نافرمانی یا کم‌کاری یاعدم توجه یا بی مبالاتی می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

این حقوقدان با این مقدمه و با اشاره به جند ماده از قانون به این نتیجه رسیده که ضابط دادگستری تعریف و حدود وظایف و اختیاراتش با دقت و وسواس تعیین شده است. اولا، بدون دستور و نظارت مقام قضایی امکان هیچ حرکت و اقدامی ندارد و اگر در مواردی در غیاب مقام قضایی به حکم ضرورت ناچار به اقدام بود، مکلف است در کمترین زمان مقام قضایی را از اقدامات خود آگاه کند. ثالثا، امکان اخذ هیچ تصمیمی را که طبع قضایی دارد نداشته باشد.

به نظر رییس سابق کانون وکلا در مقاله آرمان در اینکه امنیت عنصر حیاتی زندگی اجتماعی است، تردیدی نیست و بی‌گمان هیچ توسعه‌ای بدون امنیت قابل تجسم و تصور نیست. اما از طرف دیگر حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی مردم همه چیزی نیست که قابل اغماض باشد. موضوع آن قدر مهم است که قانونگذار نوشته : «... هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند».

دیگر مقایسه نمی کنم

جهان صنعت در سرمقاله خود نوشته وقتی خواندم که اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۱۴ جزو ۱۶ اقتصاد برتر دنیا قرار می‌گیرد با وجودی که ربط زیادی به ما ندارد و حداقل نباید ناراحت می‌شدم اما با توجه به اینکه کسی در مورد اقتصاد کشورمان از این پیش‌بینی‌ها نمی‌کند، ناراحت شدم.

به نوشته این مقاله زمانی بود که اقتصاد ایران را با اقتصاد کره‌جنوبی مقایسه می‌کردند، امروز کسی این مقایسه را نمی‌کند. بعد اقتصاد ایران را با مالزی مقایسه می‌کردند، تا زمان گذشت و گذشت و دیگر کسی این دو اقتصاد را با هم مقایسه نکرد. باز بعدتر اقتصاد ایران را با ترکیه مقایسه می‌کردند، این روزها دیگر کسی این مقایسه را هم نمی‌کند... و من به خاطر اینکه در آینده ناراحت نشوم تصمیم گرفته‌ام دیگر اقتصادمان را با جایی مقایسه نکنم.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست: