بی بی سی فارسی هم بیانیه صادر کرد:

کلاه خود را قاضی کنید

 
 

Sent to you by Mehrdad via Google Reader:

 
 

via BBC Persian by صادق صبا on 12/28/09

رويدادهای خشونت آميز روز عاشورا فصل جديدی را در حيات سياسی حکومت اسلامی ايران رقم زده است. حرکت های اعتراضی در ايران که از شش ماه پيش در مخالفت با نتيجه انتخابات رياست جمهوری آغاز شده بود امروز به جايی رسيده که کل نظام و به خصوص رهبری آيت الله خامنه ای را هدف گرفته است.

 وضعيت بحرانی جديد در ايران وظيفه ما را در بخش فارسی بی بی سی برای اطلاع رسانی دقيق، منصفانه، بی طرفانه، قابل اعتماد  و مسئولانه سنگين تر می کند.

در روز يکشنبه که نخستين خبرهای درگيريها بين معترضان و ماموران امنيتی در مراسم روز عاشورا به ما رسيد پی برديم که روز مهم ديگری برای خبر رسانی پيش رو داريم. بلافصله با سردبيران ارشد تلويزيون جلسه برگزار کرديم و تصميم گرفتيم که برنامه های عادی را قطع کنيم و صرفا به کانال خبری تبديل شويم. در راديو هم تصميم گرفتيم که برنامه نيم ساعته جام جهان نما را به برنامه يکساعته تبديل کنيم و در سايت بی بی سی نيز صفحات ويژه پوشش خبرهای اعتراضات ايجاد کنيم. در روز در گذشت آيت الله منتظری و روز خاکسپاری او نيز تصميم مشابهی گرفتيم.

تبديل برنامه هشت ساعته تلويزيون (که بخش مهمی از آن همچون برنامه های مستند، فرهنگی و جز اينها  از قبل ضبط می شود) به برنامه کاملا خبری و زنده کار ساده ای نيست. به خصوص که روز عاشورا در ايران مصادف شده بود با تعطيلات کريسمس و همچنين تعطيلات آخر هفته در لندن که اين نيز کار را دشوارتر می کرد. با وجود اين بسياری از همکاران از مرخصی خود گذشتند و به سر کار آمدند تا وظيفه خبر رسانی خود را در اين روزهای حساس به نحو احسن انجام دهند.

ما به اين دليل اين تصميم را اتخاذ کرديم  چون احساس کرديم که مخاطبان بی بی سی در ايران و ساير کشورها انتظاردارند که اين رسانه مستقل و حرفه ای در روزهای مهم وظيفه خبر رسانی خود را انجام دهد.

برداشت من از تحولات ايران اين است که حرکت های اعتراضی در کشور وارد مرحله جديدی شده است و احتمالا آينده پر تلاطمی در پيش روی رهبران جمهوری اسلامی است. بازگشت به وضعيت پيش از انتخابات رياست جمهوری برای حکومت هر چه دشوار تر می شود ورهبران جمهوری اسلامی با اين دوراهی موجه شده اند که برای کنترل اوضاع به خشونت بيشتر دست بزنند يا اينکه عقب نشينی کنند و به مخالفان امتياز بدهند.

از سوی ديگر خواسته های معترضان نيز هر چه بيشتر راديکال شده و از خواسته های رهبران جنبش موسوم به سبز ،مير حسين موسوی و مهدی کروبی،  فراتر رفته است.

همه شواهد حاکی از آن است که بحران سياسی در کشور همچنان ادامه خواهد يافت و ما در بی بی سی فارسی بايد خود را برای پوشش رويدادهای مهمی آماده کنيم.

بی بی سی فارسی در وضعيتی به کار خود ادامه می دهد که با تصميم مقامات جمهوری اسلامی از حضور در ايران برای خبر رسانی محروم شده و همچنين بر خلاف کليه مقرارات بين المللی بر روی برنامه های تلويزيونی ما پارازيت انداخته می شود. ولی ما مصمم هستيم که به رغم همه اين مشکلات در روزها و ماه های آينده با آرامش به کار حرفه ای خود ادامه دهيم.

ما در روزهای گذشته برای مقابله با پارازيت تصميم گرفتيم که برنامه های خود را از روی ماهواره "نايل ست" هم پخش کنيم. من به مخاطبان بی بی سی اطمينان می دهم که در دشوار ترين وضعيت نيز به کار خبر رسانی خود ادامه می دهيم.

من در مطلب هفته گذشته خود مشکلی را درمورد برآورد شمار شرکت کنندگان در رويدادهای مختلف با مخاطبان بی بی سی در ميان گذاشتم که با واکنش های زيادی همراه بوده است. اتفاقا همين واکنش ها نشان می دهد  که اين مشکل جدی است. 

ياداشت های مخاطبان مشکلی را که من به آن اشاره کردم تا حدی تاييد می کند. مثلا يکی از خوانندگان سايت گفته که خود در مراسم خاکسپاری آيت الله منتظری حضور داشته و شمار شرکت کنندگان را بين "صد تا صد و پنجاه هزارنفر" برآورد کرده و فرد ديگری از رقم "بيش از يک ميليون" نفر صحبت کرده است و هر دو می گويند در مراسم حضور داشته اند و خود را از مخالفان حکومت می دانند.

من صرفا خواستم با طرح اين مساله مخاطبان را با برخی از مشکلات خود در جريان کار آشنا کنم. گرچه حال با توجه به اطلاعاتی که بعدا به دست ما رسيده می پذيرم که احتمالا استفاده از رقم "صد ها هزار " شرکت کننده به واقعيت نزديک تربوده است. البته بايد تاکيد کنم که اين اطلاعات بعدا به دست ما رسيد و در روز واقعه از آن بی اطلاع بوديم.

در هر صورت من به مخاطبان بی بی سی اطمينان می دهم که هيچ گاه و تحت هيچ شرايطی ما رقمی را به دلايل سياسی و يا هر مصلحت ديگری کم و يا زياد نخواهيم کرد. ما صرفا می خواهيم مطمئن باشيم که آنچه را که اعلام می کنيم کاملا درست است.  چون به اطلاع رسانی دقيق و مسئولانه پایبند هستيم و  اعتبار طولانی مدت اين رسانه برای ما از اهميت زيادی برخوردار است.  

صادق صبا، رئيس بخش فارسی بی بی سی است.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست: