بررسی روزنامه های صبح سه شنبه تهران:هشتم دی

 
 

Sent to you by Mehrdad via Google Reader:

 
 


تیترهای اول

"ورود مجلس به وقایع تاسوعا و عاشورا "تیتر اول آرمان است، "وزیر کشور و مسوولان امنیتی در مجلس" عنوان اصلی تهران امروز است، اعتماد در گزارش اصلی خود نوشته "آغاز بررسی حوادث عاشورا توسط نمایندگان مجلس،" جام جم و خراسان از "محکومیت گسترده حرمت شکنی روز عاشورا" خبر داده اند، رسالت از زبان مردم پرسیده "چرا برخورد با اغتشاشگران صورت نمی گیرد" و کیهان از قول ملت نوشته "صبرمان لبریز شده است."

"منازعات سیاسی یکپارچگی ملی را در آتش تفرقه می سوزاند" عنوان اسرار است، "منازعات، امنیت ملی را می سوزاند" تیتر مردم سالاری است و ابتکار خبر داده "حوادث ایران روی خط جهان."

"میانگین سن اعتیاد در کشور سی و دو سال و نیم است" در صدر اخبار ابرار آمده، "رشد نود در صدی سرمایه گذاری غیرواقعی است" گزارش اصلی جهان صنعت است، فرهیختگان "صادرات 1200 میلیارد دلاری چین" را تیتر اول خود قرار داده، دنیای اقتصاد "گمانه زنی از سرنوشت دلار" را با اهمیت دیده و ایران روزنامه دولت خبر داده "شبکه های بازاریابی هرمی قانونی شد."

در سالگرد حمله ارتش اسرائیل به غزه روزنامه جمهوری اسلامی از "تظاهرات ضد صهیونیستی در نقاط مختلف جهان" خبر داده است.

گزیده مقالات

ابهامات در اذهان

فرزانه آئینی در گزارش اصلی اعتماد نوشته پس از تکذیب اولیه کشته شدن یک نفر از شرکت کنندگان در مراسم عزاداری عاشورا و به دنبال آن تایید مرگ چهار نفر از شهروندان تهرانی در این مراسم از سوی سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی، و صحه گذاشتن بیانیه نیروی انتظامی بر کشته شدن پنج نفر در حوادث اخیر، و رد و تایید استفاده نیروی انتظامی از سلاح گرم، تعداد مجروحان و مصدومان این درگیری ابهامات متعددی درباره حوادث تاسوعا و عاشورا در اذهان شکل گرفت.

به نوشته این گزارشگر واکنش ها به گونه ای است که مجلس برای در جریان قرار گرفتن روند حوادث صورت گرفته جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی و وزرای کشور و اطلاعات را به کمیسیون امنیت ملی فراخواند. آنچه سبب شده است مسوولان امنیتی و انتظامی را به مجلس بکشاند اهمیت استفاده یا عدم استفاده نیروی انتظامی از سلاح گرم و ارائه آمار دقیق و نزدیک به واقعیت درباره تعداد مصدومان و کشته شدگان این درگیری هاست.

خشونت و تقدس شکنی

رسول رضایی در مقاله ای در تهران امروز نوشته حوادثی كه روز یک‌شنبه و همزمان با عاشورای حسینی در تهران و چند شهر دیگر كشور رخ داد، از نظر شدت خشونت و میزان تقدس‌شكنی در حدی بود كه ناگزیر می‌بایستی زنگ‌های خطر را برای عقلای قوم و طرفداران میانه رو و قانونگرایی به صدا درآورد. حوادث روز یكکشنبه نقطه خطرناكی در ماجراهای خسارت بار هفت ماه اخیر است.

به نوشته این مقاله گروهی كه ظاهرا چندان با قانونگرایی میانه‌ای ندارند با تمام قدرت به حرمت‌شكنی می‌پردازند و پرده‌ها ‌دریده می‌شود و در پایان هم جز ایجاد نگرانی بیشتر برای بخش‌های وسیعی از مردم كه از حوادث اخیر به ستوه آمده‌اند، حاصلی در پی ندارد. به همین دلیل حوادث روز یكکشنبه به مثابه زنگ خطر برای تمام طیف‌های میانه رو كشور بود كه اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، می‌بایستی در انتظار حوادث شوم بیشتری بود.

در ادامه مقاله تهران امروز آمده اگر چه برخی شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی كشور به طور دائم نگرانی خود را از تشدید اوضاع فعلی بیان كرده‌اند، اما با این وجود ابراز نگرانی‌های آنان برآورد كننده انتظاراتی كه از آنان می‌رود، نیست و جامعه دل نگران انتظار ایفای نقش بیشتری از آنان دارد.

نشانه آتش افروزی

رسالت در سرمقاله خود دستگیری شماری از سیاسیون را نشانه آتش افروزی آن ها در روز عاشورا دانسته و از همین جا نتیجه گرفته که آن ها شبیه به مجاهدین خلق شده اند که یک بار در خرداد سال 60 پاسخی شایسته از ملت دریافت کردند که مجبور شدند به بغداد بروند. امروز بار دیگر در صحنه سیاسی کشور با بسترسازی سران فتنه به میدان آمده اند.

سردبیر این روزنامه ضمن حمله شدید به میرحسین موسوی و مهدی کروبی نوشته پروژه کشته سازی آنها نگرفت علی رغم آنکه حساب شده و سازمان یافته حضور یافته بودند. در همان لحظات اولیه پاسخ مردم ، نظم سازمانی خود را از دست دادند. شرارت منافقین در عاشورای امسال یک نقطه عطف است چرا که دو سوال کلیدی در ذهن مردم شکل گرفته است :

سرمقاله رسالت از جانب مردم نوشته چرا سران فتنه محاکمه نمی شوند و سکوت برخی خواص تا کجا ادامه دارد؟ آیا حساب سران فتنه با جریان نفاق همچنان جداست؟ یا سران فتنه در خدمت جریان نفاق ماموریت بسترسازی دارند؟

ضربه به اتحاد ملی

جواد سادات رضوی در تهران امروز نوشته كشاكش هفت ماهه این افراطیون و میدان‌داری آنها چه نتیجه‌ای جز آشوب، هرج و مرج، حرمت‌شكنی، ناامنی، بی‌ثباتی، ضعف و افزایش سوءتفاهمات، ضربه به اتحاد ملی و وحدت فرزندان انقلاب به بار آورده است؟ یكی از این گروه بنشیند و جمع و تفریق كند و سود و زیان چنین رویكردی را بسنجد و به سایر عقلا هم بگوید كه این درخت چه به بار خواهد آورد زیرا هرچه نگریسته می‌شود هیچ چشم‌انداز مطلوبی در این افق پیدا نمی‌شود.

به نوشته این مقاله در این اتمسفر آنچه به چشم می‌آید این است كه احساسات جای عقلانیت را می‌گیرد و در نبود عقلانیت هر اتفاقی ممكن است رخ دهد بدون آنكه هیچ‌كس به عاقبت آن بیندیشد و نتیجه‌ای برای كشور داشته باشد و یا مسئولیت آن را بپذیرد. زیرا هر چیزی كه به دست آید قطعا و قهرا به ضرر و زیان ملت است.

کشمکش چاه نفت فکه

روزنامه جمهوری اسلامی با تاکید بر این که وزیر خارجه عراق به جای آنكه از كمك های ایران تشكر كند مدعی شده است نوشته هوشیار زیباری در گفتگو با یك شبكه تلویزیونی گفت: از سال 2003 در روابط با ایران با مشكلاتی مواجه شدیم كه اگر این مشكلات حل و فصل نشود در آینده بر تعداد آن ها افزوده خواهد شد.

به نوشته این روزنامه وزیر خارجه عراق گفته در 3 سال اخیر ایرانی ها را به پذیرش برخی موارد مربوط به مرزها در خارج از چهارچوب « بیانیه الجزایر » وادار كرده ایم و ایرانی ها چند توافق نامه نیز باعراق امضا كرده اند كه مسائل مالی مانع از اجرای آنها شده است.

نتیجه مماشات

ابتکار در گزارشی نوشته این برای چندمین بار طی ماه های گذشته است که یک مقام عراقی نسبت به ایران ادعاهایی را مطرح می کند، البته ادعاهای هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق و طرح موضوعاتی مانند هواپیماهای عراقی در ایران و یا وادار کردن ایران به پذیرش مواردی خارج از قرار داد "الجزایر" که البته وی مشخص نکرده است این موارد چه بوده در نوع خود رویکرد جدیدی محسوب می شود.

به نوشته این روزنامه به نظر می رسد با مماشات و بعضا کوتاهی بیش از حد مقامات کشورمان در پیگیری مطالبات ملت ناشی از جنگ تحمیلی واجرای کامل قراداد الجزایر، در مدت زمانی نه چندان دور باید برای دلجویی از کشور همسایه غرامت نیز پرداخت کنیم.

گزارش نادرست

جهان صنعت که در گزارش اصلی خود افزایش نود در صدی سرمایه گذاری در کشور را نادرست خوانده در سرمقاله خود نوشته در حالی که وزیر صنایع موقع رای اعتماد از 22 هزار میلیارد تومان در سال 87 و رشد 90 درصدی آن نسبت به سال 86 گفت و در یک همایش هم از آن با افتخار یاد کرد اما بررسی آمارهای وزارت صنایع در سال 87 بیانگر این واقعیت تلخ است که در ارایه آمارها رعایت امانتداری نشده است.

به ادعای این روزنامه وزارت صنایع برای بالا نشان دادن آمارها، در پروانه‌های بهره‌برداری از صدور مجوز به واحدهایی اشاره کرده که در سال‌های گذشته فعال بودند و به صورت تجمعی میزان سرمایه‌گذاری آنها را به سال 87 اضافه کرده است.

به نوشته جهان صنعت یک نمونه آن مجتمع فولاد مبارکه اصفهان است که براساس گزارش وزارت صنایع سرمایه ثابت آن سه هزار و 160 میلیارد تومان ذکر شده و تاریخ صدور مجوز پروانه بهره‌برداری آن 26 دی‌ماه سال 87 اعلام شده است. این در شرایطی است که این مجموعه در تاریخ 28 اسفندماه سال 69 با همین آمار و ارقام دارای پروانه بهره‌برداری بوده است.

غیبت وزیر در اوپک

حمید رضا شکوهی در سرمقاله مردم سالاری غیبت وزیر نفت ایران را در اجلاس اوپک با توجه به اهمیت تصمیم گیری ها مهم دانسته و نوشته سطح حضور کشورها در اجلاس با رتبه بندی مقامات و نمایندگان شرکت کننده از سوی آن کشورها مورد سنجش قرار می گیرد و اینجاست که ضرورت حضور وزیر نفت در اجلاس اوپک، محسوس تر می شود.

به نوشته این مقاله از آغاز دوران فعالیت دکتر میرکاظمی به عنوان وزیر نفت مدت زمان زیادی سپری نمی شود و او تنها در یک اجلاس اوپک شرکت کرده است. با توجه به نقش مهم ایران در اوپک و ضرورت حضور پررنگ تر ایران در آستانه بر عهده گرفتن ریاست اوپک، به نظر می رسد که باید وزیر نفت حضور موثرتری در اوپک داشته باشد.

بدهی های معوقه

خراسان در گزارش اصلی خود نوشته بی شک صابون بانک ها برای گرفتن مبلغی نه چندان کلان به عنوان تسهیلات به تن همه خورده بعضی برای گرفتن چند میلیون تومان وام ازدواج مجبور به گذشتن از هفت خان شده اند. نامه کارگزینی، ضامن، سفته، چک و ... در آخر هم این جمله ملال آور معروف: "بروید، خودمان خبرتان می کنیم."

گزارشگر خراسان نوشته این درحالی است که معوقات بانکی در نظام مالی کشور هم اکنون به مهم ترین مشکل سیستم بانکی تبدیل شده و ارقام نجومی رسمی و غیررسمی اعلام شده و ماهیت بدهکاران نشان می دهد که موضوع معوقات فراتر از یک مشکل اقتصادی است و گروهی که تعداد آن ها از ۲۰۰۰ نفر تجاوز نمی کند، بدهکاران عمده به بانک ها هستند.

به نوشته این گزارش اعلام رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی بدهکاران به خودی خود کافی است تا اقتصاد یک کشور را فلج کند در این حال اگر نگاهی به بدهکاران ومدت معوق شدن بدهی آن ها بیندازیم فاجعه را بیشتر درک خواهیم کرد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست: