تلویزیون نروژ: دیپلمات ایرانی در اعتراض به خشونت علیه معترضان استعفا داد

 
 

Sent to you by Mehrdad via Google Reader:

 
 


سفارت ایران

یک دیپلمات جمهوری اسلامی در نروژ به دلیل خشونت علیه تظاهرکنندگان مخالف دولت ایران از سمت خود کناره گیری کرده است.

تلویزیون دولتی نروژ (ان آر کی) با پخش متن مصاحبه ای با محمد رضا حیدری، کنسول سفارت ایران در اسلو، گزارش کرده که این دیپلمات جمهوری اسلامی با تایید استعفا از سمت خود در سفارت ایران گفته است که به دلیل نحوه برخورد دولت با تظاهرکنندگان معترض، وجدان او راضی نمی شود تا به خدمت به دولت ادامه دهد.

براساس این گزارش، که در تعدادی از نشریات نروژ نیز انعکس یافته، آقای حیدری گفته است که از مقام خود کناره گیری کرده و در نظر دارد از دولت نروژ "تقاضای کمک کند" هر چند ظاهرا هنوز در این زمینه اقدامی نکرده است.

از محتوای این گزارش مشخص نمی شود که آیا آقای حیدری قصد دارد رسما از دولت نروژ تقاضای پناهندگی سیاسی کند یا ترتیبات دیگری را در نظر دارد.

گزارش تلویزیونی دولتی نروژ همراه با تصاویری از تظاهرات روز عاشورا پخش شده است.

روز 27 دسامبر (6 دی)، مصادف با روز عاشورا، عزاداران مخالف دولت دست به راهپیمایی زدند که در برخی موارد، از جمله در نقاطی از تهران، هدف حملات شدید نیروهای دولتی قرار گرفتند.

انتشار اخبار و تصاویر حوادث روز عاشورا و صحنه هایی از نحوه برخورد ماموران با تظاهرکنندگان، انتقاد و ابراز نگرانی شماری از کشورها و نهادهای بین المللی در مورد خشونت علیه معترضان را در پی آورد.

تلویزیون دولتی نروژ در خود گزارش گفته است که دست کم هشت تن از معترضان به دست نیروهای دولتی کشته و تعداد بسیاری از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

واکنش ایران

در این گزارش آمده است که سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو درخواست انجام مصاحبه در مورد استعفای کارمند خود را نپذیرفت و خبر کناره گیری این دیپلمات ایرانی را "شایعه و کذب محض" توصیف کرد.

ماموران دولتی

روز چهارشنبه، 6 ژانویه (16 دی)، خبرگزاری ایرانی مهر هم نوشت که "یک مقام مطلع در وزارت امور خارجه در باره شایعات رسانه های غربی مبنی بر پناهنده شدن سرکنسول ایران در پایتخت نروژ" این خبر را بی اهمیت خوانده و گفته است که این موضوع صحت ندارد.

به گزارش مهر، این مقام وزارت خارجه پخش اینگونه اخبار را بخشی از "جنگ روانی منابع غربی" توصیف کرد و گفت که دوره ماموریت سرکنسول ایران در اسلو خاتمه یافته و نفر بعدی به زودی به جای او عازم خواهد شد اما این گزارش در مورد بازگشت آقای حیدری به ایران توضیحی نمی دهد.

در همانحال، خبرگزاری رویتر به نقل از رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، خبر استعفای اعتراض آمیز این دیپلمات ایرانی را تکذیب کرده و گفته است که اگرچه آقای حیدری هنوز به ایران بازنگشته، اما دلیل ادامه حضور او در نروژ انتظار برای پایان سال تحصیلی فرزندانش بوده است.

پیش از این هم خبر پناهندگی احتمالی یک دیپلمات ایرانی در نروژ در اعتراض به حوادث داخلی ایران در برخی سایت های خبری منتشر شده اما مورد تایید مقامات رسمی قرار نگرفته بود.

از جمله یک روز پس از حوادث عاشورا، خبرگزاری فارس، که به حمایت از دولت شهرت دارد، به نقل از یک منبع مطلع در سفارت ایران در نروژ خبر برخی سایت ها در مورد سرکنسول جمهوری اسلامی در اسلو را تکذیب کرده و گفته بود که ماموریت این شخص پایان یافته و وی در حال حاضر در مرخصی به سر می برد.

این خبرگزاری توضیح داده بود که "برخی از سایت ها از استعفای سرکنسول ایران در نروژ در راستای حمایت از جنبش سبز خبر داده بودند."


 
 

Things you can do from here:

 
 

هیچ نظری موجود نیست: