احتمال تخریب سی و سه پل اصفهان

اوایل سال قبل بود که تونل شرقی مترو اصفهان به رغم مخالفت شورای راهبردی ترافیک، از زیر خیابان تاریخی چهارباغ عباسی عبور کرد و با فاصله حدود ۴۰ متری سی و سه پل متوقف ماند.

جنجال بر سر احداث تونل متروی اصفهان از زیر بافت تاریخی این شهر با گذشت پنج سال وارد مرحله تازه ای شده است.

ماجرا از آن جا بالا گرفته که اخیرا تعدادی از خبرنگاران قرار بود به همراه مسئولان کارگاه مترو اصفهان وارد تونل شرقی شوند، تونلی که گفته می شود با تغییر مسیر ناگهانی خود به بخشی از بدنه سی و سه پل برخورد کرده است.

نرگس درخشان، روزنامه نگار در اصفهان به بی بی سی فارسی گفت که به رغم وعده مسئولان متروی اصفهان و قرار قبلی، اجازه ورود به تونل شرقی به خبرنگاران داده نشده و به جای آن خبرنگاران را به تونل غربی هدایت کرده اند.

پس از اعتراض خبرنگاران به عدم بازدید از تونل شرقی، عبدالجواد زعفرانی، مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان در محل حاضر شده و با تائید انحراف در مسیر تونل شرقی راهکارهایی را برای برون رفت از این مشکل برشمرده است.

گزارش های دریافتی از ایران حاکیست که در واگن های حمل خاک حفاری شده، مصالح غیرمعمول مشاهده شده که به قسمتی از پی یک سازه شباهت دارد و احتمال می رود که دستگاه حفار، با عبور از زیر رودخانه زاینده رود در اثر انحراف از مسیر با ورودی جنوبی پل سی و سه پل برخورد کرده است.

با این همه بیژن روحانی، کارشناس میراث فرهنگی به بخش فارسی بی بی سی گفت که در مورد آسیب دیدن پایه های سی و سه پل اصفهان هنوز تردیدهایی وجود دارد.

به گفته آقای روحانی از آن جا که مسئولان اجازه بازدید به گروههای مستقل را نمی دهند بهتر است برای روشن شدن موضوع گروهی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و تعدادی از استادان دانشگاه و نهادهای ذیربط تحقیقات مستقلی را در این باره به انجام رسانند.

پیشتر موضوع عبور متروی اصفهان از زیر خیابان تاریخی چهارباغ عباسی با اعتراض های زیادی روبرو شد. اعتراضی که طی آن ۱۵۰۰ نفر شکایتی را علیه شهرداری اصفهان، سازمان میراث فرهنگی و شرکت متروی اصفهان مطرح کردند.

این طرح دعوا منجر به صدور دستور توقف اجرای پروژه توسط مقامات قضایی این شهر شد.

از این رو متولیان متروی اصفهان اعلام کردند که به جای خیابان چهارباغ، از خیابان شمس آبادی برای عبور مترو استفاده خواهد شد، موضوعی که محمد علی دادخواه وکیل این پرونده آن را خلاف قانون می داند.

آقای دادخواه به بی بی سی فارسی گفت که مسئولان مربوطه به رای دادگاه، گزارش یونسکو و سازمان های مسئول بی توجهی می کنند و موجب شده که این پرونده به یکی از غم انگیزترین موضوعات تخریب بناهای تاریخی از جمله سی و سه پل اصفهان بدل شود.

حسن رایتی مقدم، کارشناس عالی سازمان میراث فرهنگی به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته که "من نمی دانم آقایان با استناد به کدام نظر مشاور از زیر خیابان مهم تاریخی چهارباغ عبور کرده اند."

بعضی از کارشناسان می گویند یکی از موانع موجود در تونل شرقی متروی اصفهان این است که مسیر منحرف شده را نمی توان تصحیح کرد، چون به گفته آنها امکان بازگشت دستگاه حفاری از مسیر منحرف شده عملا وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، عبدالجواد زعفرانی، مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان پیمانکار پروژه را مسئول این اشتباه دانسته و گفته است که باید پیمانکار خسارت احتمالی را جبران کند.

گزارش های منتشره همچنین حاکیست که درصورت صحت آسیب دیدن پایه های سی و سه پل، احتمال نشست این پل تاریخی در زمان جاری شدن مجدد آب در رودخانه زاینده رود وجود دارد.

بی بی سی فارسی

هیچ نظری موجود نیست: