زهرا رهنورد: چهارشنبه سوری

زهرا رهنورد: اگر خشونتی باشد از سوی حاکمیت است

زهرا رهنورد، استاد دانشگاه و از مخالفان دولت ایران در تازه ترین مصاحبه اش تاکید کرد که اگر در مراسم چهارشنبه سوری امسال خشونتی رخ دهد از سوی "حاکمیت" است.

خانم رهنورد در مصاحبه ای که روز پنج شنبه ۲۰ اسفند (۱۱ مارس) در "کلمه"، سایت اینترنتی نزدیک به میرحسین موسوی منتشر شد، گفت که به پاس نوروز "جنبش سبز" در روز چهارشنبه سوری شاد و سرفراز خواهد بود.

او گفت: "یاد نداها ، سهراب ها،سیدعلی ها ،اشکان ها و روح الامینی ها و ... را گرامی خواهیم داشت و هیچ گونه تندی و خشونتی نخواهیم ورزید."

او تاکید کرد که اگر هم خشونتی باشد، بدانید ازسوی خود حاکمیت است.

پلیس ایران هر سال درباره برخورد با افرادی که آنها را برهم زنندگان نظم عمومی در مراسم چهارشنبه سوری می نامد ، هشدار می داد .

اما امسال اعتراضات بعد از انتخابات که تا به حال کم و بیش ادامه پیدا کرده، نیز بر اهمیت این مسئله افزوده است.

"دولت واپس گرا و خشونت جو"

زهرا رهنورد، در ادامه درباره دولت محمود احمدی نژاد گفت : "ساختار ذهنی این دولت واپس گرا و خشونت جوست."

او این دولت را وابسته به جریانی دانست که از سال ها پیش در جامعه اسلامی نفوذ کرده، "قتل های زنجیره ای می کردند، تهمت می زدند، مخالفین خود را در مجامع کتک می زدند تا محیط بسته ای به وجود آورند."

خانم رهنورد معتقد است که همین دولت است که به مجلس فشار می آورد تا لوایح ضد زن را تصویب کند.

او درباره دولت محمود احمدی نژاد گفت: "اگر [این دولت] خیلی مدعی دولت بودن است باید و می تواند فورا لوایح ضد زن را پس بگیرد."

زهرا رهنورد چند روز پیشتر و به مناسبت روز زن هم بیانیه ای منتشر کرده بود وا ز لایحه خانواده انتقاد کرد بود.

او در این بیانیه در اعتراض به لایحه مناقشه برانگیز خانواده در مجلس ایران که در آن به موضوع چند همسری مردان هم پرداخته شده، نوشت: "در این دنیای مدرن و پیچیده فهرست شگفت انگیزی پیش روی ماست، مالامال از ظلم و تبعیض و بی عدالتی و به بهانه حمایت از خانواده، قانون چند همسری مطرح می شود."

خانم رهنورد اظهارات قبلی خود مبنی بر اینکه دولت کنونی ایران را به رسمیت نمی شناسد و با آن سازش نمی کند، گفت که به عنوان فردی از جنبش سبز و همدل و همراه مردم، حرف مردم را اعلام کرده است.

او تاکید کرد که مردم هرگز حاضر به عقب نشینی نبوده اند و آنها هستند که سران جنبش را به سوی خواسته های آزادی خواهانه و دمکراتیک خود هدایت می کنند.

دوستی یعنی همراهی

زهرا رهنورد با اشاره به اینکه مطالبات زنان و جنبش سبز در موارد بسیاری یکی است تاکید کرد که فعالیت های زنان برای مساوات های جنسیتی- حقوقی باید فعالیت جداگانه و متفاوتی از جنبش های دمکراتیک داشته باشند.

او گفت که میر حسین موسوی در یکی از مصاحبه هایش گفته است :" ما با جنبش زنان دوست هستیم و این دوستی یعنی همراهی."

زهرا رهنورد درادامه با اشاره به اینکه گروهی به گردن مجسمه ای از آثار او که در یکی از میدان ها ی تهران قرار دارد و تصویری از یک مادر و فرزند است، طناب انداخته اند گفت که برای هنرمندان آثارشان مثل پاره تن شان است، اما وقتی انسان ها را به جرم آزادیخواهی شهید می کنند ،حالا با دار زدن یک مجسمه برنزی چه انتظاری از آنها می توان داشت؟

او همچنین افزود که برای همه آثار هنری اش نگران است و نقاشی ها و مجسمه هایش را در معرض چنین تهدید ها و رفتارهایی که آن را وحشیانه توصیف کرد می داند.

زهرا رهنورد در طول مبارزات انتخاباتی و حوادث پس از انتخابات ایران همواره در کنار همسرش، میر حسین موسوی حضور فعالی داشته و از جنبش اعتراضی مردم که جنبش سبز نامیده شده حمایت کرده است.

او در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن و به هنگام تلاش برای پیوستن به جمعیت راهپیمایان در خیابان آزادی مورد ضرب و جرح نیروهای موسوم به لباس شخصی قرار گرفت.

زهرا رهنورد درباره آینده "جنبش سبز" گفت: "در صورت ثابت قدم بودن حتما پیروزی با ما خواهد بود."

از دست ندهیدhttp://www.bbc.co.uk/go/wsy/pub/email/ft/-/persian/iran/2010/03/100311_l38_rahnavard_interview.shtml

هیچ نظری موجود نیست: