ایران فردا سبز می‌شود

آمادگی سبزها برای شرکت در راهپیمایی۲۲ بهمن؛ ایران فردا سبز می‌شود


فاطمه فنائیان

شبکه جنبش راه سبز(جرس): پس از سال‌ها، هوای این روزها دوباره بوی دمیدن بهاری سبز و زودرس را در میانه‌ی زمستان می‌دهد. 31 سال پیش، در 22 بهمن 1357، ملت ایران یک‌پارچه شور و هیجان بود که استبداد را از کشور رانده و استقلال و آزادی را به ایران خوانده است و حالا که دور افتاده‌اند از آمال‌شان، دوباره برای رسیدن به روزهای سبز، مبارزه می‌کنند.

 

امروز همه ایران، از رهبران جنبش، احزاب و گروه‌های مختلف، تا تک‌تک ملت سبز ایران بی‌صبرانه انتظار می‌کشند تا چون قطره‌ای از رود سبز آزادی در خیابان‌های ایران جاری شوند. این‌ روزها، هر کس و هر گروهی با هر وسیله‌‌ای که می‌تواند، از روزنامه و بیانیه و سایت‌های اینترنتی گرفته تا یک گفت‌وگوی دو نفره، یک پیامک یا تایپ چند کلمه در فضای مجازی از حضور خود خبر می‌دهد و دیگران را نیز به این ضیافت آزادی می‌خواند. مردم ایران در سالروز مبارزه با خودکامگی اعلام می‌کنند که استبداد را برنمی‌تابند، چه شاهنشاهی باشد و چه دینی.

 

با حفظ هویت در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنیم

مهندس میرحسین موسوی، مردم را به شرکت در راهپیمایی روز پیروزی انقلاب اسلامی دعوت کرد. وی دو روز پیش، در جمع گروهی از دانشجویان و جوانان، ۲۲ بهمن را یک روز جامع و از ایام الله خواند و گفت: "باید با روحیه جمع بودن اما ضمن حفظ هویت در این گونه حرکت‌ها حضور داشته باشیم."

 

او پیش از این نیز در گفت‌وگویی، از شعارهایی که توسط مردم داده می‌شود، یاد کرده و گفته بود: "شعارهایی امروز مفید است که یا به صورت مشخص به تبیین اهداف جنبش کمک کند و یا همدلی عامه مردم را در کنار نخبگان و طبقات میانه جلب کند. همه باید بدانند که ۲۲ بهمن و انقلاب اسلامی را اکثریت قاطع مردم ما متعلق به صدها هزار شهید می‌دانند و تاریخ و منش ملت ما با زنجیره‌ای از این شهدا در شهر و روستا به دیروز انقلاب متصل‌اند."

 

شیخ اصلاحات به دریای بزرگ انسانی می‌پیوندد

مهدی کروبی نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تاکید بر این که روز 22 بهمن به هیچ گروه خاصی تعلق ندارد، اعلام کرد: "همه با هم در راهپیمایی سال‌روز 22 بهمن شرکت می‌کنیم."

در ادامه، وی بر خشونت‌پرهیز داشتن اعتراضات مردم تاکید و عنوان می‌کند: "این مطالبات قانونی حق مردم است؛ این روزها صاحبان قدرت آن را در صندوق خانه قدرت پنهان ساخته‌اند."

 

کروبی همچنین در گفت‌وگو با اشپیگل از حضور خود در راهپیمایی 22 بهمن خبر داد و گفت: "من جايی به اين دريای بزرگ انسانی خواهم پيوست و از قبل هم محل خاصی را اعلام می‌کنم."

این در حالیست که سحام نیوز اعلام کرد آقای کروبی همچون سالیان گذشته در این مراسم حضور خواهند یافت و در همین راستا ایشان 22بهمن ماه۱۳۸۸ راس ساعت ۱۰ از میدان دوم صادقیه(فلکه دوم صادقیه) به سمت آزادی راهپیمایی خواهند کرد.

 

 

 

۲۲ بهمن با نماد سبز مي‌آييم

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز همگام با رهبران جنبش، با صدور بیانیه‌ای از مردم برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن دعوت کرد.

 

در این بیانیه آمده است: "در ۲۲ بهمن با نماد سبز مي‌آييم تا اعلام نماييم. وا اسفا از تنگ نظری و كوته‌بينی كوچكانی که بر صدر نشسته‌اند و هر معترض و منتقدی را عامل بيگانه و فريب خورده و برانداز مي‌دانـند و هـر انتـقادي را تـخريب، كـه ظرفيـت انقـلاب اسـلامي و پويايي آن در گرو تضارب انديشه و افكار است و نابودی كشور، سرنوشت محتوم سيستم‌های تک صدايی. مي‌آييم تا فرياد زنيم زندانيان سياسي كه اكثراً فجرآفرينان بهمن ۵۷ بودند را آزاد كنيد و به جاي زندان و برخورد و خشونت با ملت، به اصول و آرمان‌ها برگرديد، به اجراي قانون همت گماريد و به جاي توهم توطئه به تحليل عملكرد خود و نهادهای همسو همت گماريد..."

 

در خبر است که چند روز پس از صدور این بیانیه، نهادهای امنیتی تلاش کردند تا احزاب را مجبور به تکذیب این بیانیه کنند و همچنین احزاب را برای ندادن بیانیه تحت فشار گذاشته‌اند؛ تلاشی که البته ناکام ماند.

 

خودکامگی در این سرزمین ممکن نیست

"از ملت آگاه و فرهیخته ایران از هر قوم و مذهب و قشر و طبقه‌ای دعوت می‌شود تا با حضور در راهپیمایی روز ملی 22 بهمن همانند روزهای انقلاب، اراده و خواست ثابت و همیشگی خود را در تحقق نظام مبتنی بر آرمان‌های اسلامی و حق حاکمیت ملت و نفی استبداد با هر نام و رنگی به نمایش بگذارند و به همگان تفهیم کنند مادام که آرمان‌های انقلاب در جان این ملت زنده است، خودکامگی در این سرزمین ممکن نیست."

این جملات که در بخشی از بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران آمده، با ابراز تاسف این سازمان از برخی اقدامات و اظهارات که ظاهرا با هدف جنگ روانی و ایجاد نگرانی و تردید در بدنه اجتماعی نسبت به شرکت در راهپیمایی 22 بهمن انجام می‌شود، ادامه می‌یابد.

 

همچنین جبهه مشارکت، در بیانیه‌ای ضمن دعوت مردم به شرکت در راهپیمایی روز پیروزی انقلاب، می‌آورد: "جبهه وظیفه خود می‌داند از همه یاران انقلاب و امام‌خمینی که امروز به خاطر پای‌بندی و دفاع از آرمان‌های اصیل انقلاب در معرض تهدید و تحدید قرار گرفته‌اند و هم چنین از شهدا، آسیب‌دیدگان و اسرای جنبش سبز یاد و از آن‌ها تقدیر و تجلیل نماید و اعلام کند که حضور فعال در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن را ادامه راه این گرامیان می دانیم."

 

سعه صدر در برابر خشونتِ خشونت‌گران

حزب اعتماد ملی نیز در آستانه ۲۲ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای تفصیلی ضمن بزرگداشت این روز و دعوت از همه اقشار ملت برای حضور در راهپیمایی، با ارائه تحلیلی از علل نابسامانی‌های موجود، اقدام به ارائه پیشنهادهایی برای برون‌رفت از بحران حاکم بر کشور کرد.

 

همچنین مجمع روحانیون مبارز، در بیانیه خود آورده است: "همگی با کمال متانت و با تکیه بر شعارهای بنیادین برآمده از متن انقلاب و وجدان مردم همچون استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و پرهیز از شعارهای انحرافی در راهپیمایی 22 بهمن حضور داشته باشیم و به خصوص از عزیزانی که به هر حال دارای اعتراضاتی به روند امور هستند می‌خواهیم که با پرهیز از هر گونه خشونت و رعایت اخلاق مدنی حتی در برابر خشونت خشونت‌گران سعه صدر و تحمل را به نمایش بگذارند."

 

سبزترین و به‌یاد ماندنی‌ترین 22 بهمن رقم خواهد خورد

"ما جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی همگام با دیگر جوانان ایران زمین و همه مردم به احترام همه آزادگان تاریخ و برای پاسداشت خون شهیدان انقلاب و جنگ تحمیلی و جنبش سبز ایران و دفاع از آرمان‌های انقلاب و به یاد همه بزرگان و جوانان در بند به ویژه سید شهاب‌الدین طباطبایی، سعید نورمحمدی، حسین نورانی‌نژاد و مهدی محمودیان، با نمادهای سبز، سبزترین و به یاد ماندنی‌ترین 22 بهمن را با‌ وحدت و یکرنگی رقم خواهیم زد و یادآور می‌شویم که بزرگترین سلاح ما‌ استقامت و تفکر و آرامش و متانت ماست."

 

علاوه بر مطلب فوق که در بیانیه جوانان جبهه مشارکت آمده است، سازمان ادوار تحکیم وحدت در بیانیه خود آورده است: "سازمان ادوار تحکیم وحدت ضمن دعوت از کلیه شهروندان و صاحبان آرای مختلف به حضور در راهپیمایی 22 بهمن حاکمیت را به انجام وظایف قانونی خود در تامین امنیت همه اقشار در این تجمع مسالمت‌آمیز فرا می‌خواند و نسبت به وقوع هرگونه اعمال خشونت علیه هواداران جنبش سبز اصلاحی هشدار می‌دهد."

 

همچنین حزب کارگزاران سازندگی، مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، مدرسین و طلاب قم و نجف، فراکسیون خط امام(ره)مجلس و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد هر کدام در بیانیه‌ای مجزا مردم را به شرکت در راهپیمایی 22 بهمن دعوت کرده‌اند.

 

آماده‌باش فضای مجازی برای 22 بهمن

این روزها کافی است چرخی میان وبلاگ‌ها، صفحات فیس‌بوک و توییت‌ها بزنید تا حال و هوای پر از انتظار برای فردا را احساس کنید. در تمام این مطالب افراد سعی می‌کنند تا با به اشتراک گذاشتن افکار و اطلاعات‌‌شان سهمی در سبز کردن، ایجاد امنیت و افزایش افراد حاضر در این روز بزرگ داشته باشند.

 

برخی توصيه‌هایی برای برگزاری بهتر، امن‌تر و موثرتر راهپیمایی ارائه می‌‌دهند و بعضی مسیرهای مختلف را بررسی و برای رسیدن به هر یک، راهکاری ارائه می‌کنند. گروهی احتمال انتشار اخبار دروغین را گوشزد می‌کنند و دسته‌ای از انجام برنامه‌های نمادین می‌گویند: "من 100 بادکنک سبز خریدم تا در مسیر خیابان آزادی رها کنم. اگر هر نفر این‌کار را بکند، هزاران بادکنک بر فراز آزادی خواهد بود." یا "سوت‌های کوچکی تهیه کنید و خود را به محل سخنرانی احمدی‌نژاد برسانید و به محض شروع سخنرانی، بی‌وقفه در سوت‌های خود بدمید."

 

گروهی دیگر آموزش می‌دهند برای فرار از دست ماموران و بریدن دست‌بند و عده‌ای چگونگی از کار انداختن بلندگوها را شرح می‌دهند.

برخی از بسیجی‌ها انتقاد می‌کنند و بعضی از "برادر بسيجي من، اي سرو هميشه استوار سخت ترين روزهاي وطن،كنارم باش اي دلاور در راه آزادي ميهن" می‌گویند.

 

به هر شکل این روزها پر است از ایده‌های رنگارنگ و مختلف که هر ایرانی به عنوان یک رسانه ارائه می‌دهد و بی‌شک هر چه باشد، آیینه‌ تمام نمایی است از اتحاد مردم.

یکی از وبلاگ‌نویسان که حضور در این راهپیمایی را واجب عینی می‌داند، می‌نویسد: "در 22 بهمن همه می‌آییم. کارمند یا کارگر، کاسب یا بیکار، دانشجو یا استاد، زن یا مرد، پیر یا جوان. ما همه با نشانه‌های سبز می‌آییم تا طرحی نو دراندازیم." باشد که طرحی نو دراندازیم.

هیچ نظری موجود نیست: